Waarom zijn packshots essentieel voor je productverkoop? Online winkelen, e-commerce en productverkoop via het internet zijn big business. De groei op dit gebied is veel groter dan in welke andere sector dan ook. In Europa laat de groei een stijging van 16% per jaar (linken naar https://www.retailresearch.org/) zien. Deze groei blijft toenemen en zal in de nabije toekomst blijven stijgen.
Het bezitten of huren van een winkelpand is voor startende ondernemers tegenwoordig bijna niet meer te doen Voor deze ondernemers is een online winkel starten een goedkoop alternatief. Het kan daarentegen ook erg kosteneffectief zijn, zolang jouw klanten je producten online kunnen vinden. En wanneer de bezoekers je online store hebben gevonden? Dan moet je je producten laten zien zodat bezoekers deze willen kopen.
Het menselijk brein reageert veel sneller op beelden dan op woorden. De snelste manier om jouw klanten te overtuigen van wat zij willen of moeten kopen, hangt mede af van jouw product foto's. Laat je klanten op een snelle en duidelijke manier zien dat wat jij verkoopt ook daadwerkelijk is wat zij willen.
Wat zijn packshots precies? Packshots zijn e-commerce standaard productfoto's. Hierbij laat het product een eerlijke weergave van zichzelf zien. Een witte achtergrond en optimaal lichtgebruik zorgen ervoor dat de focus op het product komt te liggen. Packshots zijn voor veel soorten producten ideaal toe te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een product listing waarbij de volledig
Laten we eens kijken naar de 4 redenen waarom kwaliteits packshots van je producten helpen met verkopen:
1. Klanten weten exact wat ze aanschaffen
Het eerste wat potentiële klanten bij zichzelf denken als ze een online winkel doorzoeken luidt: "Is dit wat ik zoek?". De eerste paar seconden zijn cruciaal. In deze seconden moet je heel duidelijk aan kunnen geven wat jij verkoopt. En of dit het product is dat zij nodig hebben. Als dat niet het geval is, zullen ze snel verder gaan en elders gaan zoeken.
Het is van belang dat je kwalitatieve, heldere en overzichtelijke productfoto's laat zien. Deze foto's laten de klant direct zien wat jij verkoopt. Op basis hiervan zal de bezoeker direct beslissen of hij/zij door moet gaan met zoeken. Tevens laat je met kwalitatieve afbeelding een positieve indruk achter op de potentiële klant. Dit is iets wat geld of een sterke SEO niet voor het product kan doen.
Een ander aspect is dat klanten de producten die je aanbiedt niet kunnen oppakken. Ze kunnen het niet bestuderen en voelen zoals in de winkel. Ze moeten er zeker van zijn dat wat ze kopen precies is wat ze willen. De enige manier om dit online te doen is door gebruik te maken van beelden.
2. Hoge kwaliteit packshots laten zien dat je product “serious business” is
Wanneer klanten online winkelen, kunnen ze de eigenaar van de winkel niet persoonlijk zien. De enige informatie waarop ze hun oordeel moeten baseren is wat ze voor zich zien. In dit geval dus jouw website, online winkel of e-commerce winkel. Om de bezoekers actief en betrokken te houden, moet je webwinkel of website goed ontworpen zijn. Hierbij moet de website makkelijk te navigeren, snel en veilig zijn. Een veronderstelling die klanten maken is dat als een website netjes en efficiënt is, de eigenaar ook alle andere aspecten van hun bedrijf op dezelfde manier zal behandelen.
Tegenwoordig zijn er veel apparaten zoals smartphones, laptops en tablets die in staat zijn om 'een foto te maken'. Dit zijn echter niet het type camera’s die scherpe packshots creëren. Het is een combinatie van diepgaande kennis van verlichting, compositie en nabewerking, ervaring en creativiteit. Hoe deze kennis wordt toegepast om jouw producten er op hun best uit te laten zien, is een groot deel van wat je betaalt als je een professionele fotograaf opdracht geeft om packshots voor je te maken.
3. Vermindert klachten van klanten & retouren
Zoals beschreven in de punten hierboven, willen online shoppers weten wat ze kopen voordat ze hun geld aan je product geven. Lever je voor elk product dat je verkoopt een selectie van hoogwaardige packshot beelden die alle aspecten van het product laten zien, dan zijn ze eerder geneigd om een geïnformeerde beslissing te nemen over het al dan niet kopen van het product. Deze goed geïnformeerde klanten zijn veel minder vaak ontevreden over hun aankoop en willen deze terugsturen omdat het niet is wat ze verwachten.
4. Verhoogde Winst & ROI
Talrijke studies hebben aangetoond dat er een zeer sterk verband bestaat tussen de kwaliteit van een product en de rentabiliteit ervan. Producten van hoge kwaliteit leveren in feite een hoger rendement van de investering (ROI) op voor een bepaald marktaandeel.
Het bepalen van de waarde van een specifiek product is zeer moeilijk en zal van persoon tot persoon verschillen. Om een product van hoge kwaliteit te kunnen maken is echter een investering nodig. Kun je je deze initiële investering kunt veroorloven? Dan is de kans groter dat je wordt beloond met een hogere winst door tevreden en terugkerende klanten.
Als algemeen bedrijfsprincipe kan het minimaliseren van de kosten een bedrijf van enige omvang naar een hoger niveau tillen. En dat zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit Dit betekent niet dat je investeringen goedkoop moet houden. Wel kun je verstandig geld uitgeven om het rendement op je investering te maximaliseren.
Conclusie
De onlinewinkelmarkt is tegenwoordig een soort ‘visuele marktplaats’. Het is een plek waar klanten het gevoel moeten hebben dat ze zich kunnen verhouden tot, en vertrouwen hebben in de winkels waar ze kopen.
Geld is altijd krap voor beginnende bedrijven. Daarbij moet het verstandig worden geïnvesteerd om het rendement te maximaliseren. Echter zal geld besteed aan kwaliteitspackshots jouw bedrijf onderscheiden als een bedrijf dat veel trots en zorg besteedt aan zijn producten, diensten en klanten. We zien veel stores en product listings met stock- afbeeldingen. Klanten weten hierbij vaak snel al dat de afbeelding van een grootleverancier komt.
Als je serieus bent over je bedrijf, investeer dan in je toekomst. Bouw zelf een merk en een reputatie op die je bedrijf in stand kan houden door de ups en downs van de economische achtbaan.
Packshots laten maken door Fotofy Jouw packshots laten maken door Fotofy. Fotofy biedt een oplossing door snelle service en logistiek te verbinden met de skills van professionele fotografen. Hierdoor zijn goedkope packshots mogelijk voor iedereen. Volg ons shootproces en meld je shoot direct aan!