Inloggen

Home - Blog - E-commerce

Fulfilment via online platformen

Je hebt een webshop en je hebt producten. Inmiddels ben je eraan gewend dat Fotofy de productfoto’s voor je maakt. Dit heeft ervoor gezorgd dat de schaal waarop jouw website functioneert inmiddels flink is gegroeid. Toch blijft het bij jou kriebelen. Je vraagt je af: ‘Hoe trek ik mijn omzet nog een stuk verder omhoog?’

 

Actief aan de slag op grotere schaal

Het klinkt misschien wat vreemd, maar dit doe je door buiten je eigen website te treden. Je gaat met een online platform aan de slag. Online platforms zijn er inmiddels in alle soorten en maten. We noemen als voorbeelden: Bol, Amazon, AliExpress, Marktplaats, eBay en Zalando. Van oorsprong verkochten deze platforms alleen maar eigen producten. Met uitzondering natuurlijk van de tweedehands platforms Marktplaats en eBay. Maar sinds een aantal jaren zijn al deze platforms met externe verkopers gaan werken. Die externe verkopers verzorgen hun eigen online shop onder de vlag van deze platforms.

Misschien is het je al wel opgevallen. Wie een product op Bol.com wil bestellen, komt hetzelfde product in het online overzicht vaak meerdere keren tegen. Kijk je wat beter, dan zie je dat verschillende externe verkopers ditzelfde product aanbieden. Vaak vragen ze verschillende prijzen.

 

Jij als externe verkoper

Eén van die externe verkopers zou jij kunnen zijn. Fotofy kan je daarbij helpen door speciaal op zo’n platform toegespitste productfoto’s aan te leveren. Zit jij in de modebranche, dan is Zalando een aantrekkelijk platform voor jou. Het bedrijf neemt je een groot deel van de leveringscyclus uit handen. Betalingen worden voor je geregeld en je surft mee op de reclame van deze internationale website. De service die je krijgt is per platform anders. Maar in alle gevallen spreken we over fulfilment die door het digitale platform wordt aangeboden.

Misschien zit jij niet in de modebranche, maar verkoop je heel andere producten. Dan kun je vrijwel altijd bij Bol.com terecht. Deze onlinetak van het Ahold-concern laat zich er vaak op voorstaan vrijwel alles te verkopen wat mogelijk is. Jij opent er een eigen shop en gaat akkoord met de voorwaarden die Bol.com stelt. Die voorwaarden gaan vooral over het aanhouden van een voorraad, de snelheid van leveren, het kunnen retourneren van producten en de 100% overeenstemming van productfoto’s met het te leveren product.

 

Zelf uitbreiden of via een platform?

Uitbreiden via een bestaand platform biedt een boel voordelen. Om te beginnen lift je mee op de naamsbekendheid van zo’n grote online shop. Zoals je weet is die naamsbekendheid enorm groot. Ook is er al een digitale omgeving voor je gecreëerd. Daar hoef je alleen nog maar productfoto’s en tekst in te plaatsen. De afhandeling van adresgegevens van de koper en de betalingen die worden gedaan, verzorgt het platform voor jou.

Je kunt je voorstellen dat dit jou heel wat kosten scheelt. Zou je namelijk op eigen kracht willen uitbreiden, dan moet je enorm veel reclamekosten maken. Ook moet je de capaciteit van je website uitbreiden. Ga je met een online platform in zee, dan kies je misschien voor een online shop die ook in het buitenland verkoopt. Als je dit zelf zou willen organiseren, moet je eerst investeren in nieuwe webruimte met een buitenlandse extensie, zoals ‘be’ voor België, ‘de’ voor Duitsland of ‘fr’ voor Frankrijk. Ook zul je de hele website in de taal van het land moeten opbouwen. Dat is best een kostbare klus en zal natuurlijk nooit in verhouding staan tot de naamsbekendheid die platforms als Zalando, AliExpress en Amazon al hebben opgebouwd.

 

Nadelen bij gebruik van fulfilment door een online platform

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Bijvoorbeeld het feit dat er kosten aan verbonden zijn. Zo betaal je over elke verkoop via het platform een vergoeding. Logisch, want dat is het verdienmodel dat deze platforms hanteren.

Ook wordt een slecht voorraadbeheer afgestraft. Kun je niet leveren, terwijl dit volgens de voorwaarden wél zou moeten, dan kan de door jou opgebouwde plek binnen de rangorde van het platform schade oplopen. Ook loop je de kans dat door het platform of door andere externe verkopers wordt gezien hoe succesvol je bent. Zij zullen dan misschien gaan proberen om soortgelijke producten in de markt te zetten.

Kortom, naast voordelen zijn er dus ook mindere kanten bij het gebruik van een platform. Toch blijft het een handige manier om snel je bereik te vergroten. Het kost je weinig en je kunt er altijd weer mee stoppen als het niet bevalt. Maar slaat jouw product aan op zo’n platform, dan stromen de opdrachten waarschijnlijk snel bij je binnen. Jij hoeft je alleen maar bezig te houden met foto’s en tekst, inkoop en de verkoopstrategie. Alle administratieve beslommeringen en de reclame worden door het platform voor jou verzorgd.

 

Tweedehands en refurbished producten

En vergeet niet, de markt voor tweedehands en refurbished producten groeit ook razendsnel. Verkoop jij via je eigen webshop enkel nieuwe producten, dan kan een online platform als Marktplaats of eBay je helpen om ook een tweedehands tak op te zetten. Je kunt bijna alles tweedehands verkopen. Veel mensen zien het tegenwoordig als een sport om gebruikte artikelen aan te schaffen. Vaak lukt ze dit voor een fractie van de nieuwprijs. Verouderde voorraad en ingeruilde artikelen vinden langs deze route hun weg naar de klant. Voor jou is het een veilige manier om ook eens te kijken of de tweedehands branche iets voor jou is.

 

Geplaatst door Stijn

28-01-2022

Wellicht ook interessant

Andere blogs

Product GIFs: wat het zijn en hoe ze helpen
Bekijk alles
De beste productfoto's voor jouw kleding webshop
Bekijk alles
Fulfilment via online platformen
Bekijk alles

Meer conversie nodig?

Begin direct met professionele productfoto's