Inloggen

Home - Blog - Fotografie

Het beste formaat voor e-commerce productfoto’s

Goede productfoto's zorgen voor verkopen op webshops. 

Toch kost het veel tijd om goede e-commerce productfoto's te maken en toe te passen, tenzij je de makkelijke weg neemt en gewoon de foto’s gebruikt van de fabrikant of distributeur. Dit is een keuze, wat er wel voor zorgt dat de jouw productfoto’s op die van de concurrent lijken.

 

Formaat en grootte zijn een van de belangrijkste kenmerken van goede productfotografie.  Ervan uitgaande dat je productfoto’s van hoge kwaliteit zijn en goed belicht, zijn de laatste twee zaken het bestandstype en de beeldgrootte.

 

 

Over het algemeen gebruiken e-commerce sites drie formaten:

 

Klein: Miniaturen

Dit zijn kleine (100 x 100 of 200 x 200 pixels) afbeeldingen die verschijnen in de lijst met productcategorieën of zoekresultaten van de site. Ze zijn meestal net groot genoeg om vorm, design en kleur over te brengen. Als je op de thumbnail klikt, wordt een speciale productpagina (met een grotere afbeelding op ware grootte) of alleen de grotere afbeelding weergegeven.

 

Medium: Productpagina's

Elk product heeft behoefte aan goede afbeeldingen van de productpagina. Deze afbeeldingen (meestal 640 x 640 of 800 x 800) moeten de verschillende perspectieven van het item laten zien, zoals voorkant, zijkant, onderkant met verschillende eigenschappen van je product. 

 

Detailbeelden/Zoom

Afhankelijk van de productcategorie zijn gedetailleerde close-ups super belangrijk. 

Alle producten waarbij stof, oppervlaktestructuur, patronen, kleuren of fabricagedetails deel uitmaken van de productwaarde en beoordelingscriteria vereisen zoomfunctionaliteit. Je kunt dit op een paar manieren doen; maak afzonderlijke close-ups, of integreer de click-to-zoom- of muishover-functionaliteit. 800 x 800 en 1000 x 1000 zijn voldoende groot voor het zweven met de muis. Veel verkoopplatformen hebben deze zoom-hover functie standaard in listings staan wanneer jij de foto’s van hoge kwaliteit upload

 

 

Platformbeperkingen

Veel e-commerce-platforms hebben hun eigen eisen of beperkingen welke de plaats innemen van wat je net hebt gelezen. 

 

Zo beperkt de Point of Sale applicatie van e-commerce software leverancier LightSpeed de maximale beeldgrootte tot 512 x 512. Als je een afbeelding van 1000 x 1000 laadt, wordt deze automatisch verkleind tot een maximum van 512 x 512.

 

De eigen aanbevelingen van Shopify zijn 1024 x 1024 bij 72 dpi (dots per inch resolutie). Hoewel dit de aanbeveling is, ondersteunt het platform wel productfoto's tot 2048 x 2048.

 

Magento beveelt drie verschillende beeldformaten aan. Een 50 x 50 thumbnail werkt voor de thumbnailgalerie, het winkelwagentje en de suggesties voor gerelateerde items. 

Een 370 x 370 "Kleine afbeelding" wordt aanbevolen voor aanbiedingen op categorie- en zoekresultatenpagina's, evenals de Up Sells.

 

Bij verkoopplatform Bol.com dient de afbeelding minimaal 500×500 pixels en maximaal 6000×6000 pixels te zijn.

De zoomfunctie, waardoor details van een artikel zichtbaar worden, werkt bij afbeeldingen met een minimum grootte van 1200×1200 pixels. 

Dit is vergelijkbaar met andere verkoopplatforms. Wel worden (zowel bij eigen websites als verkoopplatformen)l deze productfoto’s verlaagt in kwaliteit om de snelle laadtijd te garanderen.

 

Wat is het beste formaat voor E-commerce productfoto's?

Het korte antwoord is degene die werkt voor jouw site of listing. Let op de details die hier worden genoemd om het optimale uit jouw productfoto’s te halen. Wanneer het juiste formaat en afmeting wordt gekozen zullen jouw producten beter online worden weergeven. 

Voor goede productfoto's ben je bij Fotofy op het juiste adres.

Geplaatst door Stijn

26-11-2020

Wellicht ook interessant

Andere blogs

Product GIFs: wat het zijn en hoe ze helpen
Bekijk alles
De beste productfoto's voor jouw kleding webshop
Bekijk alles
Fulfilment via online platformen
Bekijk alles

Meer conversie nodig?

Begin direct met professionele productfoto's