Het is een bekend feit dat mensen visueel aangelegd zijn. Studies hebben aangetoond dat het grootste deel van de informatie naar de hersenen via afbeeldingen wordt opgeslagen en dat beelden veel sneller worden verwerkt dan tekst. Afbeeldingen zijn dus vele malen effectiever voor de beeldvorming en inbeelding van de klant.
Dat is de reden waarom het hebben van mooie productfoto’s op uw e-commerce site en zelfs uw fysieke winkel een grote verbetering kan zijn van uw impressie op de consument. Hoge kwaliteit afbeeldingen trekken de aandacht en zorgen ervoor dat uw webshop er professioneler uitziet en – het belangrijkste – conversies verhoogt wat meer omzet genereert.
In een tijdperk waarin voornamelijk online producten worden besteld. wordt het steeds belangrijker om online een realistisch en hoge kwaliteit beeldvorming te geven van wat uw klant wilt aanschaffen, welke ook een idee schept hoe uw product werkt.
Achtergrond en context van een productfoto
Hoewel het afhangt van wat uw product is en van waar de afbeeldingen zullen verschijnen, zullen de meeste productfoto’s van de categorie ‘kleine producten’ het beste overkomen bij uw klant wanneer er weinig context om het product heen zit op de foto. Foto’s met 1 kleur achtergrond of zonder achtergrond zijn hierbij goede methodes om het product eerlijk en volledig aandacht te geven op uw website zonder enige afleiding. Bij foto’s van verpakkingen noemen we dit Packshots
Als de afbeeldingen op uw website zullen verschijnen, wordt een standaard en consistente achtergrond aanbevolen voor alle producten. Dit maakt het voor online shoppers gemakkelijker om uw site te doorbladeren. Door consistente afbeeldingen te behouden, kunnen shoppers gemakkelijk producten met elkaar vergelijken en komt uw website professioneler over op de bezoeker. Hogere kwaliteit productfoto’s zorgen zo ook voor meer conversies.
Als u een lifestyle-merk bent en u een product een bepaald imago wilt geven, kan het fotograferen van uw producten in meer dynamische omgevingen beter voor u werken. Stijlvolle productfoto’s met weinig licht en attributen kunnen uw product aantrekkelijker maken, voornamelijk doen lifestyle foto’s het goed op sociale media.