De beste tips voor productpagina's
Productpagina’s of productlistings zijn vaak een eerste indruk van de potentiële klant van je e-commerce bedrijf. Het is belangrijk om de koper zo snel mogelijk vast te leggen. Om dit te doen, moet je een unieke en spannende winkelervaring creëren voor online kopers.
We hebben een lijst met de beste tips opgesteld om je te helpen je productpagina’s te optimaliseren. Deze tips helpen om bestaande klanten te betrekken, zoekopdrachten van mogelijke klanten om te zetten in kopers en je conversies te stimuleren.
SEO voor productpagina's
Terwijl de meeste mensen in de e-commerce industrie begrijpen dat Search Engine Optimization (SEO) belangrijk is voor de inhoudelijke pagina's, zien sommigen de noodzaak van sterke SEO op hun productpagina's over het hoofd. Hier zijn een paar handige tips om ervoor te zorgen dat je productpagina's in goede SEO-vorm zijn:
Ontwikkel een uitzonderlijke titel die de nadruk legt op de productnaam. Zorg ervoor dat je de naam van de fabrikant vermeldt als dat nodig is. Als het product een onderdeel is van een grotere (zoals een onderdeel, accessoire, etc.), neem dan het fabrikantnummer of een soortgelijke productidentificatie op. Mensen hebben de neiging om te zoeken naar de specifieke productidentificaties voor onderdelen, dus het toevoegen van deze gegevens aan de titel zal hen helpen bij het vinden van je product.
Schrijf een unieke beschrijving van het product. Al van je producten moeten een unieke beschrijving hebben in plaats van een gekopieerde en geplakte beschrijving van de fabrikant. Afhankelijk van het specifieke item kan de beschrijving van de fabrikant door honderden andere retailers worden gebruikt, en Google houdt niet van dubbele inhoud. Hergebruik van teksten kan je zichtbaarheid in zoekmachines ernstig beperken.
Voeg een uitnodigende metabeschrijving toe. Veel online verkopers zien het schrijven van unieke metabeschrijvingen voor hun productpagina's over het hoofd, waardoor Google elke tekst kan gebruiken die het op de zoekresultatenpagina (SERP) wil laten zien. Wanneer je de tijd neemt om originele en uitnodigende metabeschrijvingen voor productpagina's te schrijven, moedigt je potentiële kopers aan om op je productpagina te klikken boven alle andere paginalijsten op de SERP's.
Gebruik foto's van hoge kwaliteit
We hebben het allemaal al eens eerder gezien - mensen scrollen snel door de beelden van de zoekresultaten op hun smartphone. Hoe krijgt je ze zover dat ze stoppen en op je producten klikken? Je hebt grote, gedetailleerde, hoogwaardige en in het oog springende foto's van je artikelen nodig.
Wanneer je hoogwaardige productfoto’s in je listings gebruikt, trek je niet alleen de aandacht van de kopers, maar bouw je ook vertrouwen en geloofwaardigheid op bij deze potentiële kopers. Omdat je producten online te koop worden aangeboden, kunnen e-commerce shoppers de producten niet aanraken of vasthouden, dus je moet de details in je foto's laten zien.
Ook is het hierbij goed om gebruik maken van grote alt tags om Google te helpen je productfoto's te indexeren. Het gebruik van alt tags zorgt ervoor dat je foto's kunnen worden bekeken op de zoekresultatenpagina's.
Het doel van een productpagina is het verlagen van alle potentiële barrières die traditioneel aanwezig zijn in een online transactie. Goede productfoto’s helpen je daarbij in hoge mate.
Interactieve listings
Als je producten met verschillende attributen of maten verkoopt, zal het gebruik van interactieve productopties klanten helpen om snel en gemakkelijk de specifieke producten te vinden die ze willen. Als je bijvoorbeeld kleding verkoopt, moet je beschikken over opties en afbeeldingen waarmee klanten de maat, kleur, prijs, enz. kunnen kiezen voor elk type kleding.
Deze opties maken het navigeren en zoeken op je site gemakkelijk voor het winkelend publiek. Het voorkomt ook dat klanten zich gefrustreerd voelen wanneer ze pagina's doorzoeken met items die ze niet willen hebben.
Wees consistent
Succesvolle productpagina’s zijn gestructureerd. Het is van groot belang dat je direct ter zake komt en dat je geen onnodige elementen toevoegt. Vraag je bij het ontwikkelen van een pagina af welk doel elk element dient. Als je voor een bepaald element geen conversiedoel kunt vinden, hoort het niet thuis op de productpagina.
Een manier om de productinformatie te verantwoorden en toch de pagina visueel aantrekkelijk te maken, is het samenvatten van de hoogtepunten in een gemakkelijk te lezen formaat. Veel platforms laten het gebruik van iconen zoals checkmarks toe, dus maak hier gebruik van!
Voor e-commerce verkopers is de productpagina de plaats waar je de verkoop wint. je hebt misschien een geweldig product en een gezonde marketingstrategie, maar het is je productpagina die het winkelend publiek van het hek duwt om ze koper te maken. Met de bovenstaande tips helpen we je graag opweg.