Inloggen

Home - Blog - Marketing

Creëer een Content Marketing Strategie in 3 stappen

Creëer een Content Marketing Strategie in 3 stappen

 

Veel E-commerce ondernemers houden zich druk bezig met de marketing van hun producten. Dit is een tijdsintensieve maar ook zeer belangrijke klus om een product zo goed mogelijk op de markt te zetten. Toch zien we veel dat de marketing niet helemaal gestructureerd gaat. Wanneer het uitkomt wordt er wat nieuws gepost, en dezelfde ads (met hoge kosten) blijven voor een lange tijd actief.

 

Content marketing strategieën kunnen hierbij helpen. Het is een manier om goed gepland te werk te gaan met de marketing van je product.  Hoewel we geen magische formule kunnen bieden die garant staat voor succes, kunnen we wel de belangrijkste taken in praktijk identificeren die de meest ervaren content marketeers hanteren. We zetten de 3 stappen van content marketing voor je op een rijtje.

 

Dit proces zal je helpen bij het creëren van een content marketing strategie om uw inspanningen te begeleiden, wat aanzienlijke voordelen biedt in elke fase van uw programma. Een strategie komt neer op beslissingen op drie verschillende gebieden:

 

Waarom - marketing en zakelijk doel

Wie - het publiek

Hoe - uniek merkverhaal

 

 

1.  Identificeer de ‘waarom’ van je bedrijf 

 

Doelstellingen en intenties

Definieer de zakelijke uitdagingen en resultaten die moeten worden aangepakt en bereikt met contentmarketing. Met andere woorden, zoek uit waarom u content creëert en hoe u van plan bent om uw bedrijf te helpen.

 

Hoewel uw content marketing programma kan helpen bij het aanpakken van meerdere marketing uitdagingen, werkt de discipline het beste wanneer deze gericht is op één enkel doel. Een eenvoudige truc om dit te bereiken is het identificeren van punten wat je wil bereiken.

 

 

Beantwoord vragen als deze en schrijf deze uit, om concreet de doelen van je marketing in kaart te brengen:

 

Welke zakelijke behoefte hebben we met de huidige marketinginitiatieven? 

Als de uitdaging bijvoorbeeld ligt bij lead- of demand genereren, kan het doel zijn om de autoriteit van het merk in de markt op te bouwen of om het conversiepad op uw website te versnellen.

 

Hoe groot is deze behoefte? Hoeveel zal het aanpakken ervan helpen om onze doelen te bereiken?

Als je het niet zeker weet, vergelijk dan de bedrijfswaarde van elke doelmarkt. Als men meer inkomsten genereert of meer kosten maakt om te converteren, is het waarschijnlijk de moeite waard om uw content te richten op de behoeften van die markt.

 

Wat is de onderscheidende waarde? 

Waarom is het belangrijker om tijd en geld te investeren in contentmarketing dan in andere zaken in onze marketing?

 

Wat is ons ideale resultaat met dit proces? 

Wat zal het doen voor je bedrijf als je slaagt?

 

 

2. Bepaal je wie (en wat er voor hen in zit)

De doelgroep

 

Bij contentmarketing gaat het erom dat je je doelgroep helpt zijn of haar doelen te bereiken, dus het is van cruciaal belang om een gedetailleerd inzicht te hebben in wie je zult bereiken met je content en welke waarde deze zal hebben. Creëer ‘audience personas’ voor je strategie.

 

Persona's bieden een nuttige momentopname van het definiëren van attributen van je doelgroep, waaronder demografische profielen, informatiebehoeften, doelen die ze willen bereiken en voorkeuren voor inhoudelijke betrokkenheid.

 

Ze moeten ook rekening houden met de context: Hoe verschuift hun gedrag en voorkeuren in de marketingtrechter? Wie heeft er nog meer inspraak in het besluitvormingsproces? Hoe kunnen hun emotionele behoeften en persoonlijke ervaringen van invloed zijn op de aankoopkeuzes die ze maken?

 

 

3. Zoek uit hoe (uw contentmarketingmissie oftewel een uniek merkverhaal)

 

De laatste stap van de strategieontwikkeling puzzel is misschien wel de belangrijkste: Bepaal welke verhalen jouw merk in een unieke positie verkeert om te vertellen en welke waarde ze voor het publiek hebben.

 

Om dit te bereiken, maak je je content mission statement. Het geeft de centrale principes voor de contentbeleving en onderscheidt de storytelling inspanningen van je merk van alles wat concurreert om de aandacht van uw klanten te trekken (inclusief de content van je directe concurrenten).

 

Het vinden van een uniek verhaal

Je content mission statement moet details bevatten over de unieke visie van je merk op de waarde van de inhoud, het publiek dat het zal dienen, en de prioriteiten en principes die het zal handhaven. 

Het kan ook meer specifieke details geven over de creatieve kant, inclusief het soort verhalen dat je van plan bent te vertellen (bijvoorbeeld de onderwerpen waarop je zult richten), hoe die verhalen vorm zullen krijgen (bijvoorbeeld uw belangrijkste contentformaten en platforms), en hoe uw content assets gezamenlijk zullen werken om een overkoepelende merkbeleving te creëren.

 

Gebruik dit soort vragen om je te begeleiden:

 

Wie zijn wij als bedrijf? 

Welke principes leiden ons? Welke kernwaarden willen we hooghouden in al onze inspanningen?

 

Wat is de unieke positie van ons bedrijf om ons publiek te helpen bereiken?

 

Wat doen we met de inhoud die we creëren om ons publiek te helpen? 

Hoe onderscheiden onze inspanningen zich in de markt?

 

Wat willen we dat ons publiek bereikt door zich te engageren met onze inhoud?

Het definiëren van een contentmissie helpt ook bij het nemen van tactische beslissingen. Teamleden hebben duidelijke richtlijnen om te bepalen welke creatieve ideeën de juiste zijn voor het verhaal van uw merk en welke niet het unieke doel ervan dienen.

 

 

Conclusie

 

Een sterke strategische basis verenigt je doelstellingen, publiek en merkverhaal om al je initiatieven scherp te stellen. Dat is waar je een content marketing programma start, welke zich aanpast aan een nieuw bedrijfsmodel of marketingprioriteiten of uitdagingen voor klanten toevoegt. Door deze componenten te op te schrijven een mee te nemen in marketing en ontwikkeling van je merk, is jouw contentmarketingprogramma goed gepositioneerd voor succes.

Geplaatst door Rutger

04-09-2020

Wellicht ook interessant

Andere blogs

Product GIFs: wat het zijn en hoe ze helpen
Bekijk alles
De beste productfoto's voor jouw kleding webshop
Bekijk alles
Fulfilment via online platformen
Bekijk alles

Meer conversie nodig?

Begin direct met professionele productfoto's