29 maart & 1 april is Fotofy gesloten i.v.m. Pasen.
Inloggen

Home - Blog - Fotografie

360 Graden productfotografie

Productfoto's geven jouw potentiële klanten een eerste indruk van het product dat jij verkoopt. En deze eerste indruk, die moet goed zijn. Maar hoe geef je deze potentiële klant nou het gevoel dat ze jouw product daadwerkelijk in de hand hebben? Met 360 graden productfotografie geef jij je producten deze extra dimensie. En met deze extra dimensie kun je het product tot in detail weergeven. Het zorgt haast voor een tastbare ervaring, alsof ze het product daadwerkelijk in de handen hebben. Net als in de winkel kunnen de klanten ook de vaak verborgen productkenmerken zien, de kenmerken die sommige webshops liever niet willen laten zien.

Waarom kiezen voor 360 graden productfotografie?

360 Graden product fotografie is de nieuwste trend op het gebied van productfotografie. Naast de productfoto's en packshots zien we ook 360 productfoto's steeds vaker terugkomen bij verschillende webshops. Het grote nadeel van het kopen via een webshop is dat je het product niet in je handen kunt houden - je kunt het product dus ook niet voelen. In een fysieke winkel kun je het product wél aanraken en ervaren waarbij je het product uit iedere hoek aandachtig kunt bekijken en je geen enkel detail ontgaat. Met 360 graden productfoto's is dit gevoel toch enigszins vast te leggen en dus te ervaren. Hierbij bied je de bezoeker de mogelijkheid om alle details en de verborgen product kenmerken te bekijken. Deze vorm van interactie lijkt het meest op het daadwerkelijk in handen hebben van een product. Met 360 graden productfotografie haal je de fysieke winkelervaring naar jouw website.

Het verschil tussen losse productfoto's en 360 graden foto's

In tegenstelling tot 3D fotografie, levert het fotograferen van losse producten vak statische afbeeldingen op. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afbeeldingen van de voorkant, zijkant, onderkant en bovenkant. Deze productfoto's worden gemaakt met een standaard opstelling - een camera op statief, verlichting en een neutrale achtergrond. Bij het maken van 360 graden foto's wordt er ook gebruik gemaakt van een camera op statief, verlichting en bepaalde achtergronden. Het verschil zit hem echter in het feit dat de apparatuur ook nog om het product heen moet draaien. Dit kan zowel in een liggende als in een hangende positie. Daarnaast is er ook een bepaalde 'viewer' op de website nodig die de potentiële klant in staat stelt om het product daadwerkelijk rond te draaien op jouw webshop.

 

Is 3D productfotografie niet hetzelfde?

360 Graden productfotografie wordt vaak hetzelfde genoemd als 3D productfotografie. Maar wat is nou precies het verschil tussen deze twee vormen van fotografie? 360 Graden product fotografie is fotografie op slechts één lijn waarbij het product op een enkele as draait. De camera maakt daarbij op bepaalde intervallen een foto. Bij 3D productfotografie worden er op meer dan één as foto's gemaakt.  De viewer kan het product langs de zijkanten en bovenkanten draaien en bekijken - een 3D product. In vergelijking met een 360 graden foto, heb je voor een 3D foto speciale apparatuur nodig. Daarnaast is een 3D foto alleen geschikt voor producten die uit elle hoeken bekeken moeten worden. Tevens is het ook een stuk duurder. Vandaar dat je veelal 360 productfoto's tegenkomt op webshops en E-commerce websites.

Wees uniek

In de wereld van de E-commerce draait het vaak om vergelijkend onderzoek. Welke website ziet er betrouwbaar uit en wie biedt zijn producten het goedkoopste aan. Ook de productfoto's zijn hierbij steeds belangrijker geworden. Standaard stockfoto's, je kent ze wel, tellen tegenwoordig bijna niet meer mee.De producten die jij verkoopt worden hierbij vrijwel altijd vergeleken met de concurrentie.

 

Maar hoe spring jij er nou uit? Hoe maakt jouw webshop nou het verschil? Wees vernieuwend en blijf je concurrenten een stap voor. Uit onderzoek blijkt dat klanten 2x langer naar een 360 graden productfoto kijken dan naar een normale productfoto. Dit komt mede door het feit dat bezoekers interactief met jouw product bezig zijn. Linksom swipen, rechtsom swipen, of toch nog een keer van dichtbij bekijken. De bezoeker leert jouw product tot in de details kennen en zal bij een bestelling dus minder snel teleurgesteld zijn. De kans op retouren zal dus een stuk lager liggen.  

 

360 Graden productfotografie van Fotofy

 

Naast standaard productfoto's, gaat Fotofy binnenkort 360 graden productfotografie aanbieden. Wij beschikken over onze eigen 360 graden fotostudio. Wil je liever dat wij naar je toe komen? Dat kan natuurlijk ook. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

 

Geplaatst door Yannick

09-04-2021

Wellicht ook interessant

Andere blogs

Product GIFs: wat het zijn en hoe ze helpen
Bekijk alles
De beste productfoto's voor jouw kleding webshop
Bekijk alles
Fulfilment via online platformen
Bekijk alles

Meer conversie nodig?

Begin direct met professionele productfoto's